تشریح مدیرعامل سرمایه گذاری غدیر از برنامه های وغدیر

تشریح مدیرعامل سرمایه گذاری غدیر از برنامه های وغدیر برای حضوری پررنگ در بازار سرمایه و آخرین وضعیت این هلدینگ عظیم چند رشته ای

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری غدیر به تشریح آخرین وضعیت این هلدینگ بزرگ چند رشته ­ای و هلدینگ های وابسته به آن پرداخت.

امیرعباس حسینی در گفتگو با خبرنگار بورس امروز با بیان اینکه شرکت سرمایه گذاری غدیر به عنوان یکی از بزرگترین هلدینگ­های چند رشته ای کشور، نقش موثری در زنجیره های ارزش صنایع بزرگ و ملی دارد، به حضور پررنگ این هلدینگ در پروژه های بزرگ مقیاس و مشارکت سازنده با سایر هلدینگ ها پرداخت. مشارکت در پالایشگاه سیراف و در ادامه طرح توسعه این پالایشگاه در زنجیره پایین دستی در شرکت پتروشیمی آریا و نیز سرمایه گذاری در پالایشگاه جاسک از جمله موارد مورد اشاره از سوی مدیرعامل «وغدیر» بود. چنین سرمایه گذاری های کلان و ارزشمندی از گذشته تا به امروز موجب شده است که غدیر به عنوان یک هلدینگ متمایز در سبد سرمایه گذاری ها و مدیریت کارآمد زنجیره های ارزش شناخته شود. شاهد این ادعا، انتشار رتبه بندی IMI100 است که از منظر میزان فروش، غدیر در رتبه سوم و در حوزه هلدینگ های چند رشته ای، رتبه نخست را به خود اختصاص داده است که بر اساس اقدامات و برنامه ریزی های صورت گرفته، انتظار داریم که در دوره های بعدی در سایر شاخص ها نیز رتبه بالاتری را کسب کند.

 

سرمایه گذاری غدیرسرمایه گذاری غدیر

بررسی جایگاه «غدیر» در بازار سرمایه

مدیرعامل هلدینگ سرمایه گذاری غدیر درباره نقش «وغدیر» در بازار سرمایه تصریح کرد: غدیر یکی از بزرگترین شرکت­های چند رشته ای در بازار سرمایه است که به تبع از لحاظ روند معاملاتی و قیمتی تابع کلیت بازار و از طرف دیگر، اثرگذار بر روند معاملاتی سایر شرکت های هم گروه است. در این راستا، تأکید بر شفافیت اطلاعاتی و معرفی پتانسیل های این هلدینگ ضروری به نظر می رسد.

حسینی با اشاره به اولویت های هلدینگ غدیر در بازار سرمایه گفت: این هلدینگ در نظر دارد تا با استفاده از ابزارهای موجود در بازار سرمایه، منابع لازم برای اجرای پروژه های خود را تامین کند. قبلاً سهم عمده تأمین مالی هم در غدیر و هم در سایر هلدینگ های مشابه از محل تسهیلات بانکی صورت می گرفت که در حال حاضر استفاده از ابزارهای نوین مالی در بازار سرمایه به عنوان یک اولویت مدنظر قرار گرفته است.

غدیر و انتشار اوراق

وی ادامه داد: این روزها که علاوه بر اوضاع نامساعد بازار سرمایه، فشار تأمین مالی بر اجرای پروژه های هلدینگ احساس می شود، تامین مالی اولویت اول «وغدیر» است؛در این راستا «وغدیر» موافقت انتشار حدود ۴ هزار میلیارد تومان اوراق تامین مالی از بازار سرمایه را دریافت کرده است که ۲ هزار میلیارد تومان آن اوراق تبعی است. در حال حاضر اقدامات انتشار این اوراق در مراحل پایانی است و به زودی در بازار عرضه می شود.

ورود هلدینگ های غدیر به بازار سرمایه

مدیرعامل هلدینگ سرمایه گذاری غدیر با بیان اینکه شفاف سازی عملکرد شرکت ها در بازار سرمایه محقق می شود، توضیح داد: بازار سرمایه علاوه بر اینکه ابزاری مناسب برای تامین مالی شرکت ها است، از سویی اصول شفافیت را در اداره امور شرکتی ایجاد می کند. در نتیجه هلدینگ سرمایه گذاری غدیر یکی از اولویت های مهم خود را، عرضه شرکت های زیرمجموعه در بورس قرار داده است.

حسینی درباره ورود هلدینگ های «غدیر» در بازار سرمایه، از هلدینگ صنعت و معدن غدیر به عنوان مهمترین هلدینگ زیرمجموعه «غدیر» نام برد که مستعد عرضه در بورس است، همچنین هلدینگ سیمان غدیر هم آماده عرضه در بازار می باشد که به محض فراهم شدن شرایط مناسب عرضه، این اقدام صورت خواهد پذیرفت.

وی درباره عرضه اولیه سهام شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان در بازار سرمایه گفت: در حال حاضر عرضه سهام این شرکت در حال انجام مراحل خود است و در خصوص فولاد نی ریز غدیر با موانعی روبرو هستیم که با رفع آنها به زودی وارد بازار سرمایه می شوند.

بهینه سازی مستمر پورتفوی «وغدیر»

مدیرعامل هلدینگ سرمایه گذاری غدیر با اشاره به سهم بالای هلدینگ گسترش نفت و گاز پارسیان در پرتفوی غدیر، اظهار داشت: حجم بالای شرکت های تابعه پارسیان نیز به شرکت های اوره ای تعلق دارد که لازم است به مقوله بهینه سازی سبد و متنوع سازی آن توجه جدی شود.

وی تصریح کرد: هلدینگ غدیر نیاز دارد تا زنجیره ارزش مالی و فرایندهای آن را تکمیل کند و در این راستا نیز اقدام به تقویت هلدینگ مالی غدیر نموده است. در حال حاضر، گروه مالی غدیر با تقویت سبد کسب و کار نقش مهمی در متنوع سازی سبد، سودآوری و ارائه خدمات مالی ایفا می نماید.

حسینی با بیان اینکه شرکت سرمایه گذاری غدیر به عنوان یک هلدینگ چند رشته ای در گذشته متمرکز بر شرکت داری بوده است، به تغییر این راهبرد و حرکت به سمت هلدینگ داری پرداخته است. بنابراین نیاز است که با بررسی مدل های مختلف توسعه، نگهداشت و پایش ، پرتفوی آن اصلاح شود.

هلدینگ مالی در زنجیره ارزش هلدینگ چندرشته ای غدیر

وی با اشاره به راهبرد اصلی این هلدینگ در تکمیل زنجیره ارزش، افزود: در حال حاضر هلدینگ مالی غدیر بخشی از تکامل زنجیره ارزش هلدینگ غدیر است اما بخشی از آن هنوز کامل نیست. به عبارت دیگر، در یک زنجیره ارزش مالی، کارگزاری، سبدگردانی، صرافی، بانک، تامین سرمایه و … وجود دارد که مجموع این ها می تواند این زنجیره را کامل کند. در حال حاضر «غدیر» در بخشی از آنها نقش حاکمیتی و در بخش دیگر نقش مشارکتی دارد. تکامل این امر، به معنای تکمیل حاکمیتی زنجیره ارزش مالی برای این هلدینگ است.

مدیرعامل هلدینگ سرمایه گذاری غدیر با اشاره به مالکیت بخشی از تامین سرمایه دماوند توسط هلدینگ مالی غدیر گفت: هلدینگ مالی غدیر نیاز داشت تا برای فعالیت خود مجوز تاسیس شرکت تامین سرمایه را دریافت کند. بر این اساس با تأسیس این شرکت، این هلدینگ توانست به فعالیت های خود ادامه دهد.

حسینی معتقد است که «غدیر» نمی تواند مدعی یکی از بزرگترین هلدینگ های چند رشته ای با ۸ هلدینگ باشد اما نقش ناقصی در زنجیره ارزش مالی داشته باشد.

آخرین وضعیت تامین سرمایه دماوند
مدیرعامل هلدینگ چندرشته ای غدیر درباره آخرین وضعیت شرکت تامین سرمایه دماوند توضیح داد: شرکت تامین سرمایه دماوند طی ۵ ماه اخیر، دچار تحولات زیادی شده است. این شرکت ملزم به برون گرایی شده تا با کاهش وابستگی خود، تمایل به توسعه را افزایش دهد. همچنین معتقدیم شرکت تامین سرمایه دماوند ظرفیت فوق العاده بالاتری دارد و به همین جهت با افزایش سرمایه آن موافقت کرده و امیدواریم با حمایت های خود و همکاری دیگر سهامدار این شرکت، نقش پررنگ تری را در بازار سرمایه ایفا کند.

وی با اشاره به قراردادهای تامین سرمایه دماوند در ماه های اخیر، اظهارداشت: انتظار داریم این شرکت در گزارش عملکرد سالانه خود، عملکرد خوبی را ارائه دهد و تحولات زیادی را در تکمیل زنجیره غدیر داشته باشد.

حسینی ابراز امیدواری کرد: با توجه به برنامه ها و چشم انداز های هلدینگ چندرشته ای غدیر، انتظار می رود هلدینگ مالی غدیر در سال ۱۴۰۱ یکی از مطلوب ترین نمادها برای عرضه در بازار سرمایه شود. این تنها یک تصویر هلدینگ «غدیر» است و هدف گذاری ما بزرگترین گروه مالی ایران است.

افزایش سرمایه غدیر

مدیرعامل هلدینگ چندرشته ای غدیر در خصوص احتمال افزایش سرمایه در این شرکت، گفت: این هلدینگ تنها از محل انباشت مطالبات و محل منابع حاصل از فروش سهام و دارایی، اقدام به افزایش سرمایه می کند؛ افزایش سرمایه از محل انباشت مطالبات که در ماده ۵۵ اساسنامه این هلدینگ ذکر شده است به معنی مطالبات غیرقابل توزیع ناشی از فروش سهام است. این رقم، سالانه ثابت است و از سوی دیگر مابه تفاوت عدم توزیع سود نقدی نیز به آن اضافه می شود. در حال حاضر این رقم آنچنان رقم بالایی نیست که «غدیر» به واسطه آن اقدام به افزایش سرمایه کند.

حسینی با اشاره به تقسیم ۸۷ درصدی سود «غدیر» در مجمع عمومی سالیانه، تصریح کرد: سال گذشته سهم توزیع سود نقدی افزایش یافته است به گونه ای که در مجمع عمومی سال ۹۹ شرکت ۸۷ درصد سود نقدی «غدیر» میان سهامداران تقسیم شد زیرا وضعیت بازار و کاهش قیمت سهام، منجر به اهمیت تقسیم سود نقدی در میان سهامداران شده است.

اولویت اول «غدیر» در بازار سرمایه

مدیرعامل هلدینگ چندرشته ای غدیر در بیان پروژه های این هلدینگ، به ۳ طرح به ارزش ۲۰ میلیارد دلار اشاره کرد که با احتساب نرخ ارز ۲۲ هزار تومانی، از ارزشی نزدیک به ۵۰ هزار میلیارد تومانی برخوردار است.

وی اظهار داشت: این هلدینگ برای اجرای پروژه های خود نیاز به گردش مالی بالایی دارد که خوشبختانه نیاز نیست آن را طی یک سال تامین کند. با این حال، تامین مالی مورد نیاز سالانه اجرای این پروژه ها ارقام بالایی است و «غدیر» تنها می تواند از بازار سرمایه این ارقام را تامین کند.

به گفته حسینی؛ در حال حاضر بیشترین سهم پروژه های «غدیر» به پارسان تعلق دارد و بعد از آن هلدینگ صنعت و معدن غدیر است که برنامه ریزی ها و اقدامات لازم برای تامین مالی مورد نیاز در حال انجام و پیگیری است.

هلدینگ ساختمانی غدیر

حسینی با اشاره به خروج «ثاخت» از زیان بعد از ۵ سال و سودآوری آن، اقدامات «غدیر» در این هلدینگ ساختمانی را اینگونه برشمرد: اولین اقدام احیای برندهای مطرح ساختمانی در این هلدینگ بود که برند «آ.س.پ» مطرح ترین آن است. این برند پروژه های خوبی در داخل ایران انجام داده است و ما در «باغمیشه» تجربه خوبی را با آن داشتیم و تاثیرات این پروژه را در سهام خود مشاهده کردیم.

وی دومین اقدام را اجرای پروژه های ساختمانی این هلدینگ عنوان کرد که دارای دو ویژگی مهم هستند: روند اجرایی طولانی آنها تحت تاثیر جریان نقدینگی است و میزان ضریب نقدشوندگی آنها نسبت به سایر پروژه ها طولانی تر است. در نتیحه زمان بهره برداری پروژه های ساختمانی از موضوعات حساس محسوب می شود.

مدیرعامل هلدینگ چندرشته ای غدیر با تاکید بر اولویت «ثاخت» بر تامین مالی پروژه های ساختمانی خود، گفت: ۲ پروژه بسیار مهم وجود دارد که جریان نقدینگی آنها تاثیر مثبتی بر هلدینگ توسعه ساختمان خواهد داشت؛ پروژه رویای کیش اولین پروژه اولویت دار این هلدینگ است که امیدواریم تا پایان تیرماه سال جاری به بهره برداری برسد. نقدینگی مورد نیاز برای اجرای این پروژه بر اساس تعهدات تامین شده است.

حسینی دومین پروژه را صنعتی سازی ساخت و ساز کشور عنوان کرد و توضیح داد: این پروژه یکی از راهبردی ترین پروژه های عمرانی کشور است. صنعتی سازی در دنیا نمونه های مختلفی دارد که می توان به ساخت بیمارستان ووهان در ۵ روز اشاره کرد. الگوهای صنعتی سازی نیز وارد ایران شده و دانش آن بومی سازی شده است. امیدواریم در تابستان سال جاری اولین نمونه صنعتی سازی در ایران را در هلدینگ بین المللی توسعه ساختمان شاهد باشیم.

وی با اشاره به تفاوت های زمانی ساختمان سازی صنعتی سازی شده با روند معمول در کشور، تصریح نمود: اولویت اصلی هلدینگ غدیر، ساخت کارخانه صنعتی سازی است. در حال حاضر روند ساخت این کارخانه چیدمان خط تولید است. در صورتی که این پروژه با موفقیت به ثمر رسد می تواند بسیاری از نیازهای شرکت های هم گروه هلدینگ توسعه ساختمان را مرتفع کند زیرا بسیاری از این شرکت ها در صنایع فعال هستند. از سوی دیگر می توان این دانش را در ساخت مسکن نیز به کار برد.

مدیرعامل هلدینگ غدیر تاکید کرد: در حال حاضر الگوی صنعتی سازی در کشور با رعایت استانداردهای ساختمان سازی همگام سازی شده و در مقررات ماده ۱۲ نیز این مدل ساخت و ساز ثبت شده است.

وی با اشاره به مشکلات شرکت بین المللی توسعه ساختمان بیان کرد: متاسفانه «ثاخت» در مقطعی به دلیل تعهدات بانکی خود،دچار مشکلاتی شد و امکان فعالیت نداشت. خوشبختانه این مشکلات در حال حاضر در مرحله رفع شدن است. با همکاری بانک مربوطه، هلدینگ توسعه ساختمان توانست از بن بست خارج و در نهایت در سال جاری سودآور شود. این سودآوری با بهره برداری از ۲ پروژه مذکور افزایش می یابد.

حسینی سومین اقدام «غدیر» در هلدینگ ساختمانی غدیر را خروج «ثاخت» از پروژه های راکد دانست و گفت: شرکت بین المللی توسعه ساختمان در حال حاضر توانسته است پروژه های راکد خود را به فروش برساند یا آنها را تبدیل به پروژه های سودآور کند. چشم اندازی که می توان برای این شرکت ترسیم کرد آنست که بهره برداری از پروژه های روی زمین مانده در اولویت اول قرار گیرد که در حال حاضر نزدیک به ۴ هزار میلیارد تومان ارزش دارد. این پروژه ها مانند منابع مالی بلوک شده هستند که مانع از حرکت شرکت می شود.

برنامه های «غدیر» در حوزه پتروپالایش
مدیرعامل هلدینگ چندرشته ای غدیر درباره وضعیت نرخ فروش خوراک از سوی وزارت نفت و تاثیر آن در صنایع پتروشیمی و پالایشی گفت: تنها وزارت نفت می تواند نرخ فروش را به شرکت های پالایشی ابلاغ کند. در حال حاضر نرخ فروش محصولات بر اساس فوب خلیج فارس است. این نرخ تاکنون تغییرات چندانی نداشته است که بتواند وضعیت شرکت های پالایشی را تغییر دهد. به طور معمول نرخ فروش محصولات این شرکت ها بر روی فوب صادراتی اعلام می شود؛ با این حال شرایط سیاسی و اقتصادی کشور تاثیر زیادی بر آن دارد. در شرایط تحریم ها، کشور مجبور بود که نرخ فوب صادراتی خود را با تخفیف دهد که تاثیر زیادی بر سوددهی شرکت ها داشت اما اکنون به نظر می رسد که شرایط به سمت بهبود می رود.

حسینی درباره میزان سهم «غدیر» در شرکت های پالایشگاهی توضیح داد: در حال حاضر غدیر در شرکت پالایشگاه تبریز ، شیراز و سیراف سهامدار عمده است و در پالایشگاه بندرعباس یک کرسی در هیات مدیره دارد.

وی درباره برنامه های هلدینگ چندرشته ای غدیر در خصوص صنایع پایین دستی عنوان کرد: زنجیره متانول یکی از صنایع پایین دستی است. در حال حاضر ورود مستقیم پتروشیمی زاگرس به این حوزه مورد نظر نیست اما در هلدینگ پارسیان به صورت مستقل مجوز گرفته شده است، پروژه ای برای تولید پروپیلن از متانول، در حال حاضر این شرکت توانسته است موافقت اصولی تولید یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن متانول و تولید ۴۶۰ هزار تن پروپیلن با تکنولوژی ای تی پی را دریافت کند.

حسینی با بیان اینکه ما تلاش داریم تا در پارسان زنجیره صنایع پایین دستی را توسعه ببخشیم، اضافه کرد: خوراک مورد نیاز پارسان از متانول سازهای گروه از جمله پتروشیمی های مرجان، بوشهر، زاگرس و … تامین می شود.

مدیرعامل هلدینگ چندرشته ای غدیر با اشاره به پروژه های دیگر «غدیر» در صنایع پایین دستی، تصریح کرد: پارسان با موافقت های اصولی با پتروشیمی کرمانشاه، در حال دریافت پروژه ملامین است. خوشبختانه پارسان تنها هلدینگ پتروشیمی کشور است که برای اجرای طرح پایین دستی موفق به دریافت مصوبه شده است. این شرکت طرح افزایش اوره را نیز در دست دارد که ادامه پروژه ملامین محسوب می شود.

وی با اشاره به برنامه های توسعه ای در صنایع بالادستی، بیان کرد: هیچ پالایشگاهی از سال ۲۰۱۴ در دنیا تاسیس نشده است و همه کشورهای دنیا تلاش دارند تا شرکت های پتروپالایشی تاسیس کنند. یکی از برنامه های ما در این راستا ادغام پالایشگاه سیراف با پتروشیمی آریا است. در حال حاضر پتروشیمی آریا مجوز خوراک نفتا و خوراک اتان را دارد و یک واحد الفین محسوب می شود. بنابراین با ادغام این دو شرکت یک پتروپالایش شکل می گیرد.

حسینی ادامه داد: پروژه های دیگری در این حوزه نیز در دست مطالعه است. همچنین پروژه ۳۰۰ هزار بشکه ای جاسک نیز از برنامه های توسعه ای در صنایع بالادستی است.

وی با اشاره به ادغام پالایشگاه سیراف و پتروشیمی آریا اضافه کرد: در حال حاضر پالایشگاه سیراف یک پالایشگاه میعانات گازی است که از مهم ترین محصولات آن می توان به نفتا اشاره کرد. این شرکت نفتای خود را در اختیار پتروشیمی آریا قرار می دهد. در حال حاضر ۶۰ درصد از سهام پالایشگاه «سیراف» به غدیر و ۴۰ درصد دیگر آن به شستان تعلق دارد. بر اساس برنامه ریزی ها، پالایشگاه سیراف تا سال ۱۴۰۲ به بهره برداری می رسد که تاکنون پیشرفتهای خوبی نیز داشته است.

به گفته این مقام مسئول، «غدیر» تاکنون هزار میلیارد اوراق بدهی برای تامین مالی سیراف در بازار سرمایه منتشر کرده است.

چالش اصلی فولادی ها

مدیرعامل هلدینگ چندرشته ای غدیر با بیان اینکه سال گذشته، مطلوب ترین سال برای فولادی ها بود، گفت: روند مطلوب شرکت های فولادی در سال جاری همچنان ادامه دارد. در حال حاضر علل اصلی تأثیرگذار افزایش میزان واکسیناسیون در جهان است که فعالیت معادن و صنایع را به حالت قبل بازمی گرداند. در حال حاضر مراکز اصلی معادن و صنایع در آمریکای جنوبی، آفریقا و … درگیر کرونا هستند.

وی با اشاره به نرخ جهانی فلزات بیان کرد: کارشناسان حوزه فولاد معتقدند که در سال های آتی نرخ نوسان چشمگیری در فولاد دیده نمی شود، این در حالی است که با وجود رشد قیمت جهانی فلزات، رشد قیمتی محصولات غیرآهنی مانند آلومینیوم و مس بیشتر از محصولات آهنی بود و انتظار می رود در نرخ های فلزات غیرآهنی جهش قیمتی رخ دهد.

حسینی با اشاره به شرایط ثبات در نرخ جهانی فولاد گفت: با توجه به پیش بینی های کارشناسان در صورت ثابت بودن نرخ جهانی فولاد، نباید از برنامه های توسعه ای این صنعت غافل ماند زیرا زنجیره فولاد شامل سنگ آهن، گندله، کنسانتره و … است که حاشیه سود ۱۶ تا ۲۰درصدی دارد. زمانی که در زنجیره فولاد میزان سوددهی از گندله به سمت ذوب، به ۳۰ تا ۳۵ درصد می‌رسد. وقتی این زنجیره به ورق فولادی می رسد، میزان حاشیه سود نزدیک به ۵۰ درصد می شود.

وی یادآوری کرد: بنابراین توسعه زنجیره فولاد مهم تر از توجه به یک نقطه در زنجیره است.

مدیرعامل هلدینگ چندرشته ای غدیر با اشاره به چالش های زنجیره فولاد تصریح کرد: در حال حاضر زنجیره فولاد در صنایع بالادستی متعادل اما در حوزه سنگ آهن، کنسانتره، گندله و ذوب با چالش مواجه است. مهم ترین علت آن کاهش ذخایر معدنی سنگ آهن است زیرا بسیاری از معادن به اعماق رسیده اند و همین امر منجر به افزایش هزینه ها شده و قیمت بالاتری را به خود اختصاص می دهد.

حسینی دومین علت چالش در حوزه سنگ آهن را تغییر خلوص ماده دانست و گفت: زنجیره فولاد به معادن جدید با ذخایر مطمئن تر نیاز دارد تا با تکنولوژی های جدید بتواند از آنها بهره برداری کرد. اتفاق خوبی که در سال گذشته در این حوزه رخ داد، ورود نقدینگی قابل توجهی به شرکت های فولادی بود که باید صرف توسعه می شد. بسیاری از فولادی‌ها به این امر توجه کرده و آن را صرف توسعه صنایع بالادستی کردند.

وی با اشاره به بحران آب به عنوان چالش بعدی زنجیره فولاد، توضیح داد: پروژه انتقال آب خلیج فارس، راه برون رفت از این چالش است. هلدینگ ای غدیر به دلیل سهامدار بودن در برخی شرکت‌های فولادی در پروژه انتقال آب خلیج فارس به طور غیر مستقیم حضور دارد. از سوی دیگر، «غدیر» به صورت مستقیم نیز در این پروژه با توسعه عناصر جانبی آن حضور دارد. هلدینگ غدیر در حال اجرای یک کار مشترک برای تولید تجهیزات تکنولوژیکی تصفیه آب است.

آغاز فاز ۱۷۰ هزار تنی آلومینیوم جنوب

مدیرعامل هلدینگ چندرشته ای غدیر درباره آخرین وضعیت شرکت آلومینیوم جنوب گفت: طبق آخرین بررسی ها شرکت آلومینیم جنوب که دارای ۳ رینگ ۱۰۰ هزار تنی است، با ورود دیگ ۱۷۱ به مدار تولید، وارد فاز ۱۷۰ هزار تنی خود شده است. امیدواریم در انتهای خردادماه این شرکت فاز ۲۰۰ هزار تنی خود را افتتاح کرده و در پاییز سال جاری فاز تولید ۳۰۰ هزار تنی خود را تکمیل کند.

حسینی درباره آینده صنعت آلومینیوم در جهان گفت: آلومینیوم فلز آینده است زیرا فلزی سبک و شکل پذیر است. در حال حاضر برندهای معروف خودرویی آمریکایی و اروپایی از آلومینیوم استفاده می‌کنند. پیش بینی می شود این محصول جای فولاد را در خودروسازی بگیرد. آلومینیوم در صنعت خودرو سازی به دلیل اینکه یک سوم وزن خودرو را به خود اختصاص می دهد و به دنبال آن تاثیرات چشمگیری در بحث سوخت و پیمایش می گذارد، کاربرد دارد.

حسینی درباره جزئیات طرح بندر پارسیان و برنامه های وغدیر در این حوزه گفت: یک بخش از منطقه ویژه اقتصادی پارسیان متعلق به سالکو است. در این طرح، با «شستان» همکاری هایی در حوزه مخازن داریم. همچنین موضوعاتی همچون خرید بندر، توسعه بنادر از جمله پارسیان در محدوده جنوب ایران مخصوصاً منطقه جاسک مطرح است که در حال مذاکره چند طرح توسعه ای در این خصوص هستیم.

وی در پایان با اشاره به طرح های حمل و نقل «غدیر» بیان کرد: در حال حاضر برنامه هلدینگ غدیر این است که پتروشیمی های خود را به راه آهن وصل نماید. این امر در برنامه های هلدینگ حمل و نقل غدیر و در پروژه ریلی در پارسیان قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *