آغاز پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه ارغوان

اکوبورس: پذیره نویسی صندوق سرمایه گذاری جسورانه ارغوان از 18 بهمن ماه آغاز و تا 26 بهمن ادامه خواهد یافت؛ ارغوان برزگ‌ترین صندوق جسورانه کشور است.

به گزارش اکوبورس، نشست خبری پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه ارغوان با حضور مدیران عامل گروه مالی غدیر، سرمایه گذاری دی، تامین سرمایه دماوند و تعدادی از اصحاب رسانه روز دوشنبه هفدهم بهمن ماه 1401 در محل شرکت برگزار شد.

در ابتدای این نشست، مدیرعامل شرکت گروه مالی غدیر با بیان اینکه در حال حاضر حرکت به سمت توسعه دانش بنیان، پیش‌بینی، رصد کردن روندهای اتفاق افتاده از مهمترین نیازهای جامعه است، گفت: از سال گذشته حرکتی در مجموعه غدیر آغاز شد تا در حوزه سرمایه‌گذاری‌های نوین و دانش بنیان ورود پیدا کند که در این راستا تاسیس صندوق جسورانه ارغوان در جهت تامین مالی اکوسیستم دانش بنیان غدیر در دستور کار قرار گرفت.

دکتر میلاد فروغی با تاکید براینکه مهمترین هدف صندوق ارغوان خدمت به بازنشستگان و سالمندان است، افزود: صندوق جسورانه ارغوان در پی اراده‌ای که در صندوق بازنشستگی شکل گرفت برای ورود به سرمایه‌‌گذاری در زمینه توسعه نوآوری و اکوسیستم استارتاپی کشور و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان دارای ظرفیت رشد بوجود آمد و طرح آن تدوین شد.

وی اظهار کرد: این صندوق جسورانه یکی از صندوق‌های سرمایه گذاری است که ماهیت ریسک‌پذیری بالایی دارد، برخی از کارشناسان معتقدند آینده مشاغل به دو سمت خدمت به بازنشستگان و توسعه فین تک‌های مالی است. همچنین صندوق‌های جسورانه نقطه مقابل صندوق‌های با درآمد ثابت بوده و ریسک بالایی دارند اما می‌توانند در آینده بازده بسیار خوب یا بسیار بد داشته باشند.

سید محمد علی عبادی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری دی در ادامه گفت: صندوق‌های بازنشستگی در سطح بین‌المللی حدود 10 درصد از دارایی خود را در زمینه سرمایه‌گذاری‌های جسورانه تخصیص می‌دهند و در آن حوزه مدیریت می‌کنند؛ تا بتوانند از بازدهی بیشتر این سرمایه‌گذاری‌ها استفاده کرده و دارایی خود را متنوع‌تر کنند تا مرز بهینه ی نمودار ریسک و بازده خود را بهبود داده و وضعیت آن را ارتقا دهند.

وی با بیان اینکه پذیره‌نویسی صندوق جسورانه ارغوان از تاریخ ۱۸ تا ۲۶ بهمن ماه با نماد «ارغوان» انجام می‌شود، گفت: صندوق جسورانه ارغوان در حال حاضر بزرگترین صندوق جسورانه کشور با ارزش ۲۵۰ میلیارد تومان است و هدف از عرضه این صندوق، استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه و شفاف‌سازی است.

عبادی با اشاره به اینکه مدیریت این صندوق بر عهده شرکت تامین سرمایه دماوند است، اظهار کرد: هر واحد از صندوق‌ «ارغوان» با قیمت پایه ۱.۰۰۰.۰۰۰ ریال (معادل یک میلیون ریال) از ۱۸ بهمن ماه به مدت هفت روز کاری عرضه می‌شود و محدودیتی از جهت حجم سفارش برای هر کدبورسی نیز وجود ندارد.

وی با بیان اینکه یکی از پارامترهای تاثیرگذار بر موفقیت صندوق‌های جسورانه وجود تیم‌های تخصصی سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از ظرفیت آنان در این صندوق‌هاست، اظهار کرد: این صندوق وظیفه دارد که در اکوسیستم دانش بنیان غدیر متولی‌گری تامین مالی پروژه‌های جدید و ریسک‌پذیر مورد نظر سرمایه‌گذاری غدیر را که شامل فناوری پزشکی و سلامت، فناوری مالی فین‌تک، فناوری اطلاعات و ارتباطات، فناوری بایوتک، ریز فناوری و نانو فناوری است با تمرکز بر سلامت بازنشستگان کشور انجام دهد.

میثم فدائی، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه دماوند گفت: صندوق جسورانه یک نوع سرمایه‌گذاری مشترک است که نقدینگی جمع‌آوری شده در کسب‌وکارهای کوچک و نوپا که پتانسیل رشد بالایی دارند سرمایه‌گذاری می‌شود. این صندوق‌ها نوعی سبد دارایی را تشکیل می‌دهند و از آنجایی که تامین مالی استارآپ‌ها هزینه بر است و اشخاص حقیقی قادر به مشارکت حداکثری نیستند، معمولا سرمایه‌گذاران خطرپذیر را اشخاص حقوقی تشکیل می‌دهند.

فدائی با بیان اینکه صندوق جسورانه ارغوان در زنجیره‌ای از استارتاپ‌ها پروژه‌هایی را معرفی و سپس در قالب شتاب دهنده تامین مالی می‌کند، بیان کرد: این صندوق در دو حوزه از جمله فناوری پزشکی و سلامت و فناوری فینتک به صورت تخصصی در حال کار کردن است.

فدائی با اشاره به اینکه مجری صندوق جسورانه ارغوان شرکت سرمایه گذاری دی است، افزود: متولی آن موسسه حسابرسی حسابرسین و موسسه رهیافت وظیفه حسابرسی این صندوق را برعهده دارد.

نظیفی، عضو هیات مدیره لدینگ سرمایه‌‎گذاری مهرگان در ادامه این نشست گفت: ترکیب سهامداران ممتاز صندوق جسورانه ارغوان عبارت است از هلدینگ سرمایه‌گذاری مهرگان، گروه مالی غدیر و موسسه توانمندسازی بازنشستگان است که با مدیریت مجموعه تامین سرمایه دماوند، شرکای اصلی را تشکیل می‌دهند.

نظیفی در خصوص حوزه های سرمایه گذاری این صندوق نیز گفت: حوزه های سرمایه گذاری این صندوق حوزه شرکت های مرتبط با سلامت و خدمات سالمندی و خدماتی که مورد نیاز جامعه سالمندان است، شرکت های فعال در زمینه فین تک و شرکت‌های مرتبط با حوزه تجارت الکترونیک عمده بخش هایی هستند که تحت پوشش رصد و سرمایه گذاری این صندوق قرار میگیرند، این ترکیب سهامداران ممتاز متشکل از مجموعه هایی است که به صنعت خدمات مرتبط با این حوزه های سرمایه گذاری و همینطور صنعت مالی اشراف داشته و در بازار سرمایه نیز فعال هستند.

علیدوستی، نماینده موسسه توانمندسازی بازنشستگان نیز در این نشست اظهار کرد: سهامداران این صندوق پیش از تاسیس صندوق در این حوزه‌ها فعالیت داشته‌اند، بنابراین ترکیب این شرکا و حوزه‌های هدف برای سرمایه‌‌گذاری، زمانی که در کنار هم قرار میگیرند عمده‌ترین مزیت این صندوق را بوجود می آوردند، البته قابل توجه است که بنابراین به واسطه حضور موسسه توانمندسازی بازنشستگان که نهادی تخصصی در زمینه سالمندی است، سرمایه‌گذاران هوشمندی در این زمینه محسوب شوند و می‌توانند شرکت‌های سرمایه پذیر خود را به سمت مراحل بالاتر تامین مالی هدایت کنند.

وی در پایان اظهار کرد: امیدواریم در زمان مناسب و با شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری مناسب، صندوق جسورانه ارغوان الگویی موفق در کشور برای سایر بخش‌هایی باشد که قصد استفاده از این ابزار و سایر ابزارهای نوین مالی را برای توسعه سرمایه‌گذاری در حوزه دانش بنیان دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *